BEZPIECZEŃSTWO PUBLICZNE
Wydatki zrealizowane w ramach bezpieczeństwa publicznego w 2022 r.
2 020 979 zł
+27,89%
do roku 2021
W 2022 r. na realizację zadań z zakresu bezpieczeństwa publicznego i ochrony przeciwpożarowej wydatkowano 2.020.979,41 zł. Znaczną część środków gmina przeznaczyła na finansowe wsparcie i refundację działań OSP (763.277,82 zł) oraz działalność Straży Miejskiej (804.803,73 zł). W ramach wydatkowanych środków 522.536,50 zł przeznaczono na zadania o charakterze inwestycyjnym. Kierunki wydatkowania środków w ramach bezpieczeństwa publicznego w 2022 r. przedstawiono poniżej.
Bezpieczeństwo w Kluczborku w 2022 r.
W 2022 r. w ramach działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa mieszkańców, Gmina Kluczbork przekazała środki finansowe w wysokości 19.425,00 zł w ramach Funduszu Wsparcia Policji z przeznaczeniem na dodatkowe służby patrolowe na terenie gminy. Dzięki wygospodarowanym funduszom, wzmożone patrole policji odbywały się na terenie miasta o różnych porach z uwzględnieniem potrzeb i oczekiwań społecznych. Dodatkowo przekazano 24.990,00 zł jako dofinansowanie do zakupu radiowozu dla Policji. W ramach Funduszu Wsparcia powiatowej państwowej Straży Pożarnej przekazano 50.000,00 zł na zakup samochodu pożarniczego.
DZIAŁALNOŚĆ STRAŻY MIEJSKIEJ W KLUCZBORKU
14
Liczba wniosków do sądu
w 2022 r.
82
Liczba mandatów karnych nałożonych w 2022 r.
552
Liczba udzielonych pouczeń w 2022 r.
351
Liczba dostarczonych przesyłek poleconych, listów i wartości pieniężnych w 2022 r.
65
Liczba przeprowadzonych kontroli w zakresie ochrony środowiska w 2022 r.
39
Liczba przeprowadzonych z Policją działań porządkowych w 2022 r.
pozostała Aktywność Straży Miejskiej w 2022 r.
Funkcjonariusze Straży Miejskiej zlecali i w miarę możliwości nadzorowali pracę przy czynnościach porządkowych, wykonywanych przez osoby interwencyjne, na rzecz Miasta i Gminy Kluczbork.
Kontrolowano place zabaw, boiska oraz miejsca przebywania dzieci i młodzieży pod kątem porządku i bezpieczeństwa w tych miejscach.
Straż Miejska brała czynny udział w działaniach poprzez informacyjne ogłaszane przez megafon z samochodów służbowych SM, kontroli przestrzegania nakazów i zakazów dotyczących ograniczenia i przeciwdziałania skutkom SARS-COV2, dostarczania pakietów osobom przebywającym w izolacji, na wspólnych patrolach i działaniu z KPP w Kluczborku skończywszy.
Strażnicy odłowili bezpańskie psy w ilości 35 szt. i przewieźli do azylu w Bogdańczowicach, przekazano 6 kotów bezpośrednio do adopcji lub pod opiekę do stowarzyszeń czynnie uczestnicząc w programie zapobiegania bezdomności zwierząt w naszej gminie. W zakresie padłych zwierząt (padliny) kontaktowano się z właściwą firmą utylizacyjną i nadzorowano odbiór.
Dokonano kontroli posesji wiejskich pod kątem stosowania się do uchwały Rady Miejskiej o utrzymaniu porządku i czystości na terenie Gminy Kluczbork. Skontrolowano ok. 90 posesji i punktów handlowych sprawdzając posiadanie kubłów na śmieci oraz rachunki z wywozu nieczystości ciekłych. W wyniku kontroli w zw. z art. 10 UCPG ukarano 8 osób (w tym 5 za brak rachunków za wywóz nieczystości ciekłych, 2 za pozbywanie się śmieci niezgodnie z ustawą i 1 za brak złożonej deklaracji). Przeprowadzono ok. 20 kontroli palenisk (w tym ukarano 8 osób z art. 191 ustawy o odpadach).
Współpracowano ze wszystkimi wydziałami Urzędu Miejskiego w zakresie kontroli czystości posesji, dostarczania przesyłek poleconych, a także konwojowania listów wartościowych i wartości pieniężnych.
Współpracowano z WSOiO w zakresie spraw dotyczących wymeldowań i przeprowadzono w tym zakresie 40 wywiadów sporządzając z nich stosowne notatki.
Współpracowano z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie przeciwdziałania bezdomności oraz pomocy osobom życiowo nieporadnym w wyniku czego 5 osób odwieziono do ośrodków w Bielicach i Pępicach. W okresie zimowym kontrolowano miejsca gdzie mogą przebywać osoby bezdomne oraz sprawdzano wszelkie sygnały w tym zakresie. Dokonano kilkudziesięciu konwojów wartości pieniężnych dla OPS w Kluczborku.
Współpracowano z Miejskim Zarządem Obiektów Komunalnych w zakresie egzekwowania porządku na terenach przez nich administrowanych oraz zapewnienia bezpieczeństwa pracownikom MZOK podczas komisyjnych otwarć mieszkań będących w ich zasobach, Kontrolowano prawidłowość w wykorzystaniu lokali komunalnych (10).
W okresie wiosenno-jesiennym kontrolowano w różnych porach dnia kluczborski zalew, Kluczborskie Centrum „Bajka” park miejski, park „Dzierżona” i Rynek pod kątem porządku i bezpieczeństwa, przeciwdziałaniu aktom wandalizmu oraz spożywaniu alkoholu w miejscach zabronionych min. z wykorzystaniem monitoringu miejskiego.
Reagowano na łamanie przepisów ruchu drogowego min. pomijanie znaku B-1 w Rynku i na ul. Piłsudzkiego oraz ul. Sportowej.
Współpracowano z Zarządami Nieruchomości w zakresie pomocy w egzekwowaniu porządku i czystości na terenach przez nich administrowanych.
Współpracowano z innymi komendami SM w zakresie pomocy prawnej dot. przesłuchań sprawców wykroczeń z terenu Gminy Kluczbork popełniających wykroczenia na terenach całej Polski i odwrotnie.
Współpracowano z inkasentami MZOK pobierającymi opłaty targowe na targowisku miejskim w zakresie egzekwowania opłat od osób uchylających się od wniesienia stosownej za parkowanie.
Współpracowano z Strażą Graniczną w zakresie wymiany informacji o obcokrajowcach przebywających na terenie naszej gminy.
SM angażowała się w realizowanie nowego systemu gospodarowania odpadami na terenie Gminy Kluczbork poprzez kontrole poszczególnych posesji i podmiotów gospodarczych zgodnie z otrzymanym wykazem z Wydziału Ochrony Środowiska.
Współpracowano z wszystkimi służbami odpowiedzialnymi za zabezpieczenie przeciwpowodziowe na terenie naszej gminy (kontrola cieków wodnych, zabezpieczanie miejsc zagrożonych)
W okresie zimowym współpracowano z służbami odpowiedzialnymi za zimowe utrzymanie dróg i ciągów pieszych.
Straż Miejska uczestniczyła w spotkaniach Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego i Powiatowej Komisji Bezpieczeństwa i Porządku i jest jednym z realizatorów „Powiatowego Programu zapobiegania Przestępczości oraz Ochrony Bezpieczeństwa Obywateli i Porządku Publicznego na lata 2019-2025”
Komendanci uczestniczyli w szkoleniach z zakresu nowych uprawnień SM oraz zmian w przepisach prawa (w ograniczonym zakresie online).
Współpracowano z firmą FB Servis w zakresie nieprawidłowości dotyczących gospodarki odpadami, swobody dojazdu do punktów odbioru śmieci.
Straż Miejska czynnie uczestniczyła w pracach i kontrolach Komisji do spraw zwalczania i przeciwdziałania alkoholizmowi.
Straż Miejska nadzorowała obsługę i bieżącą konserwację monitoringu miejskiego, w tym dokonano wymiany uszkodzonych 4 kamer na nowe, 3 urządzenia zasilające oraz 1 switch.
Monitoring w zakresie bezpieczeństwa, ładu i porządku był wielokrotnie pomocny SM jak i KPP w realizacji swoich zadań.
Wydano w roku 2022, zgodnie z zarządzeniem Burmistrza Miasta Kluczborka, 15 zezwoleń stałych na wjazd na drogi gminne objęte zakazem ruchu (B-1).
Straż Miejska angażowała się w akcje charytatywne na rzecz uchodźców z Ukrainy poprzez zbiórki darów i ich transport do wskazanych punktów (w siedzibie SM mieścił się punkt przyjmowania darów). Ponadto SM dostarczał od poniedziałku do piątku posiłi z Kampusu i Fotonu do jadłodajni znajdującej się na parkingu targowiska miejskiego przy ul. Wolności.
DZIAŁALNOŚĆ OCHOTNICZYCH straży pożarnych
Gmina Kluczbork zapewnia gotowość bojową jednostkom OSP realizując wyznaczone zadania wynikające z ustawy o ochotniczych strażach pożarnych. Na terenie Gminy występuje 9 jednostek OSP:
OSP Kuniów
OSP Bogacica
OSP Biadacz
OSP Kujakowice Dolne
OSP Kujakowice Górne
OSP Bąków
OSP Łowkowice
OSP Bażany
OSP Borkowice.
OSP Kuniów, OSP Bogacica oraz OSP Biadacz od kilku lat są wpisane i działają w strukturach „Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego”. Gmina Kluczbork zapewnia tym jednostkom OSP:
obiekty, tereny, pojazdy i sprzęt specjalistyczny, środki ochrony indywidualnej, umundurowanie i środki łączności oraz ich utrzymanie;
ubezpieczenie strażaków ratowników OSP i kandydatów na strażaków ratowników OSP oraz członków młodzieżowych drużyn pożarniczych i dziecięcych drużyn pożarniczych, w tym ubezpieczenie grupowe, od odpowiedzialności cywilnej i od następstw nieszczęśliwych wypadków, podczas wykonywania powierzonych zadań;
badania lekarskie strażaków ratowników OSP przeprowadzane w celu stwierdzenia braku przeciwwskazań do udziału w działaniach ratowniczych;
ekwiwalent pieniężny dla strażaków ratowników OSP, którzy uczestniczył w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu.
Na zrealizowanie tych zadań wydatkowano kwotę 763.277 zł, a ramach funduszu sołeckiego kwotę 46.295 zł.
Gmina realizuje własny „Program Modernizacji Ochotniczych Straży Pożarnych” w zakresie zapewnienia prawidłowych warunków do prowadzenia działań ratowniczo gaśniczych w latach 2019- 2023. W ramach realizacji IV etapu przewidzianego na 2022 rok Ochotnicza Straż Pożarna w Bąkowie otrzymała ze środków Gminy Kluczbork dotację w wysokości 200.000 zł a Rada Sołecka w Bąkowie przeznaczyła kwotę 20.000 zł na zakup używanego samochodu pożarniczego typu średniego oraz lekkiego. W połączeniu ze środkami własnymi, jednostka dokonała zakupu na kwotę 260.000 zł. Wymieniono samochody pożarnicze na zdecydowanie nowocześniejsze, spełniające wymagania bezpieczeństwa strażaków i prowadzenia działań ratowniczo gaśniczych.
Gmina udzieliła wsparcia finansowego w formie pożyczki dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Biadaczu na zakup samochodu pożarniczego specjalnego z napędem terenowym do ratownictwa wodnego. Z udziałem środków własnych oraz dotacji WFOŚiGW w Opolu dokonała zakupu za kwotę 235.571 zł.
Obecnie jednostki OSP na terenie Gminy Kluczbork dysponują 22 samochodami ratowniczo gaśniczymi , 5 zestawami narzędzi hydraulicznych do ratownictwa technicznego, 12 zestawami do ratownictwa medycznego w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy włącznie z defibrylatorami, sprzętem silnikowym w postaci pilarek, agregatów prądotwórczych, agregatów oddymiających oraz aparatów ochrony dróg oddechowych. Posiadany potencjał sprzętowy w połączeniu z dobrze wyszkolonymi i w pełny oddanymi swojej pasji strażakami OSP pozwala skutecznie realizować zadanie związane z ochroną ludności i zwalczeniem zagrożeń.
399
Liczba zdarzeń / interwencji OSP w 2022 r.
318
Liczba strażaków OSP w 2022 r.
134
Liczba strażaków OSP posiadających uprawnienia do bezpośredniego udziału w działaniach ratowniczych w 2022 r.